Acasă > Caracterizari personaje literare, Esee > ”Floare albastră” de M. Eminescu. Compunere-paralelă între El și Ea

”Floare albastră” de M. Eminescu. Compunere-paralelă între El și Ea

Octombrie 28, 2012 Lasă un comentariu Go to comments

”Floare albastră” consemnează un moment esențial al trecerii lui Eminescu spre culminația lirică.

Construită pe antiteză El/Ea, debutul poemului îi definește sufletește pe cei doi: El – contemplativ, distanțat în orizonturile depărtate și intr-un timp opus; Ea – reală, caldă, familiară, încercând să-l apropie.

Invitînd la iubire și purtind cu ea sentimentul naturii, Ea e un fel de ”semizeitate” a naturii, vie și instinctuală, spontană, in contrast cu răceala intelectuală, cu rezerva lui apatică și inertă ca a infinității impalpabile (”eu stam in lună…”).

Primele trei strofe, in ton de reproș, conturează imaginea unui el gînditor, detașat de lume, insensibil la fenomenele ei obiective. El are gîndirea structurată pe conceptul de conștiință, are o aspicație către cer, către absolut, așa cum o sugerează simbolurile: ”stea”, ”piramide” sau metaforele ”rîuri in soare”, ”cîmpiile Asire”, care definesc universul poetic. Această concepție îl determină să rămină depărtat de iubita sa. Ea simte această distanțare și-i spune: ”Nu căuta in depărtare/ Fericirea ta, iubite!”.

Eroii ințeleg in mod diferit lumea, realitatea și de aici, drama incompatibilității. De aceea și comportamentul lor este diferit. Iubita este expansivă, plină de vitalitate ca viața însăși (Eva). Ea joacă rolul subtil al naturii, care vrea să rețină spiritul încorporat, in timp ce poetul, ințelegînd jocul naturii, forțele, mecanismul subtil și de esență al lumii, nu se lasă înșelat, nu se lasă sedus, ci surîde: ”Eu am rîs, n-am zis nimica”. Această înțelegere nu-i poate împiedica reacția melancolică și profund romantică. Metafora-simbol ”câmpiile Asire” sugerează ideea că așa cum această lume înfloritoare a devenit pustie, tot astfel plecarea iubitei va face ca viața să-i pară pustie și lipsită de sens.

In chemarea iubitei din strofa a cincea e glasul naturii, simultan ca ispită sublimă și senzuală; dacă ființa umană e duală (rațională și instinctuală), atunci se pun alături cele două dimensiuni superioare, mereu in dispută și oscilante. Divinizată, Ea îl ”coboară” pe cel atins de mirajul florii albastre in spațiul iubirii pure, edenice, dar terestre, neîngrădite și neatinse de spirit in manifestarea lui hiperstrofiată.

In plan terestru, iubita – Floare albastră – este vicleană, ademenitoare și îi promite ființei dragi o lume plină de bucurii și împliniri, de parcă ar fi un înger (”Și de-a soarelui căldură / Voi fi roșie ca mărul, / Mi-oi desface de-aur părul,/ Să-ți astup cu dînsul gura.”).

Replica finală a Ei – ”Cui ce-i pasă că-mi ești drag?” se vrea ca o descătușare a omului prin iubire.

Iubirea lui (”povești”, ”minciuni”) și iubirea ei ascunsă (”Cui ce-i pasă că mi-ești drag?”) par să contrazică semnificațiile ideale ale florii albastre. ”Frumoasă”, ”nebună”, ”dulce minune”, ea trezește nostalgii celui ”adîncit in stele”, in tăceri.

Repetiția ”Floare – albastră! Floare – albastră!” relevă intensitatea iubirii, generată de discrepanța dintre iluzie și realitate și accentuată de ”totuși”. Finalul cuprinde concluzia amar lucidă a poetului după sfîrșitul dragostei: ”Totuși este trist in lume”. E răspunsul sceptic al gînditorului, care acceptă să coboare din regiunile inalte ale ideilor, de dragul iubirii, și cînd aceasta s-a stins, ințelege incă o dată, confirmîndu-și concluziile anterioare, tristețea iremdiabilă a vieții. Acest final al poemului, liricizarea a intregului text prin exprimarea directă a regretului iubirii pierdute, proiectează cuplul in spațiul ideal al desăvîrșirii și ”norocului”, cale de acces spre absolut.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: