Acasă > Caracterizari personaje literare > Caracterizarea personajului feminine Elsabeth Leverkuhn din romanul “Doctor Faustus” de Thomas Mann

Caracterizarea personajului feminine Elsabeth Leverkuhn din romanul “Doctor Faustus” de Thomas Mann

Octombrie 23, 2012 Lasă un comentariu Go to comments

Mama… este primul si poate cel mai important cuvant pe care il rosteste fiecare. Despre Mama multe s-au spus, se spun si se vor mai spune pentru ca ea reprezinta insusi Universul. Mama este o notiune primordial, primordial in intelepciune, bunatate si iubire. O mama nu este persoana pe care te sprijini, ci persoana care face sprijinul nenecesar.

Primul zimbet, primull pas, primul cuvant, copliaria cu toate tainele ei sunt strins legate de aceeasi persoana care, descrisa cu ajutorul cuvintelor pare ideala. Orice copil, orice fiu vede in mama lui o fiinta mareata, fara de pacat, puternica precum o stinca de mare involburata si totusi, in acelasi timp, o fire blinda, o zina ce a coborit din tarimul basmelor pentru a fi alaturi de noi.

Mama este prezenta in multe opera literare. Astfel, o intilnim si in romanul “Doctor Faustus” de Thomas Mann, in care autorul imprima traditionallului roman de educatie sau de formare a unei personalitati de dimensiuni moderne. “Doctor Faustus” folose;te un fals pretext narativ (viata compozitorului german Adrian Leverkuhn) pentru a face loc in roman meditatiei pe tema geniului.

In fragmentul dat, Elsabeth Leverkuhn este persoanjul principal feminine care este si o mama a unui fiu, Adrian. Ea este of emeie extraordinary de frumoasa cu un suflet mare, dupa cum remarca si autorul: “in viata mea n-am intilnit o femeie mai atragatoare ca Elsabeth Lerverkuhn, (…) persoana ei plina de bun-simt, lipsita cu totul de orice pretentii intelectuale”. Ea mai era si o femeie foarte modesta care “era preocupata tot atit de putin ca si barbatul ei sa umble imbracata orășănește”.  Alături de aceste calități ale ei, se mai adaugă și accentele materne melodiaoase, ”de un bun-gust natural și instinctiv” ce ”au mîngîiat, incă din primele clipe, urechea lui Adrian”.

Tipul de percepție care domină in fragment este cel visual: avea ”capul frumos”, ”obrazul avea forma unui oval”, ”bărbia ascuțită”, ”nas ușor turtit”, ”o gură lipsita de voluptate și de relief” etc. insă, nu lipsesc nici elementele auditive: ”o voce caldă de mezzo-soprană, cu timbru plăcut”, ”vorbea cu o ușoară intonație turingică”, ”murmurînd vreo strofă”, ”să se apuce a cânta cu adevărat nu accepta niciodată”, ”n-am auzit pe nimeni niciodată vorbind mai fermecător, deși spusele ei cuprindeau intotdeauna ceva simplu și practic”.

Elsabeth Leverkuhn ducea un mod de viață modest, cu toate că starea material nu era un area, lucru rar intilnit la oamenii bogați, căci pe aceștia, banii îi schimbă devenind o prioritate in viața lor. Ea niciodată nu și-a arătat interesul pentru starea material, la fel ca și soțul ei. Elsbeth era o femeie și o soție simplă cu un fiu căruia îi acorda o atenție deosebită pentru a-l educa și a-i oferi toată dragostea maternă care se găsea in inima și sufletul ei neprihănit: ”geniul fiului datora mult perfectului echilibru total al acestei mame”. Din acesete considerente Elsbeth e o femeie împlinită deoarece a realizat un vis pe care il au toate fetele: acela de a avea o familie in care să domnească pacea, iubirea, respectful și buna-înțelegere.

Portretul fizic al eroinei este conturate foarte amplu: ”capul frumos”, ”înfățișarea nespus de plăcută, bine proporționată, remarcabilă”, ”tenul oacheș și păarul negru”, ”ochii cu privirea calmă și prietenoasă”, ”obrazul avea forma unui oval mai degrabă scurt, cu bărbia mai curând prelungă, ascuțită, cu un nas destul de puțin classic, ușor turtit și vîrful adus întrucâtva in sus, cu o gură calmă, lipsită de voluptate și de relief. Părul, îi acoperea pe jumătate urechile; îl purta strîns foarte tare, aproape că te puteai oglindi in el, iar cărarea de deasupra frunții dădea la iveală pielea albă a capului”, ”coada, incă groasă și deasă in zilele copilăriei noastre, era răsucită, după moda țărănească, pe după ceafă”. Toate aceste elemente descriu o frumusețe, chiar nepământeană, am putea spune. Ea poate fi comparată cu un inger a cărui prezență este insoțită de lumină și seninătate și zi, dar și noapte. Dragostea pură care stăpânea sufletul ei mare era indeajuns pentru toți care o inconjurau, dar și pentru ea insăși. ea nu neglija pe nimeni din jurul său, insă nu uita nici de sine insăși.

Vestimentația eroinei caracterizează interiorul ei conturând personalitatea ei modestă, onesetă, grijulie și harnică: ”era preocupată tot atitde puțin ca și bărbatul ei să umble imbrăcată orășănește; nu-I stătea bines ă facă pe cucoana”, ”îi venea admirabil portul pe jumătate țărănesc, fustă simplă, confecționată prin mijjloace proprii, un corsaj brodat al cărui decolteu pătrat lăsa să se vadă partea de sus a pieptului, și un gât nițel cam scurt, impodobit uneori cu o bijuterie mică și simplă de aur. Mîinile, arse de soare, deprinse cu munca, ingrijite cu măsură, cu verigheta in dreapta”, ”picioarele, de mărime potrivită, căcînd sigur, in ghete commode, cu toc jos și ciorapi de lînă verzi sau gri, întinși bine pe niște glezne frumos modelate”.

Elsbeth Leverkuhn era o femeie plină de viață care iubea sărbătorile și tradițiile: ”și in zilele de sărbătoare iși impletea in ea și o panglică brodată in culori”.

Portretul accentuează indeosebi ipostazele de mam și de femeie ale eroinei pentru a arăta rolul major pe care il are femeia, deoarece ea este cea care face lumea, fiindcă intreaga societate și intregul Univers a atîrnat, atîrnă și va continua să atîrne de genele femeii.

Portretul realizat de autor este unul realist, dar in care predomină și elementele romantic, deoarece Elsbeth este un personaj tipic in imprejurări tipice, stilul utilizat este unul obiectiv, impersonal și veridic, sunt utilizate detaliile pentru a dezvălui generalul prin particular.

Elsbeth Leveruhn poate fi asociată cu mama lui Nică, Smaranda din ”Amintiri din copilărie” de Ion Creangă. Aceasta, ca și Elsbeth, era o femeie modestă, harnică ca o  albină, ce muncea de zori și pînă in seară. Vestimentația era la fel, una simplă, țărănească. Părul negru si bogat o caracterizează și pe Smaranda. De asemenea, nu lipsește dragostea și căldura sufletească pentru apropiați, dar și ceilalți din jur.

Elsbeth Leverkuhn reprezintă insăși perfecțiunea unei femei, dar totodată și a unei mame. Astfel, ea este un exepmlu demn de urmat.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: