Prima pagină > Esee > In baza textului „M. Sadoveanu: Baltagul”, demonstraţi cu argumente „pro” sau „contra” prezenţa spiritului analitic al criticului literar G. Călinescu

In baza textului „M. Sadoveanu: Baltagul”, demonstraţi cu argumente „pro” sau „contra” prezenţa spiritului analitic al criticului literar G. Călinescu

Septembrie 4, 2011 Lasă un comentariu Go to comments

George Călinescu s-a afirmat ca istoric şi critic literar, estetician şi eseist , poet şi prozator, dramaturg şi publicist. El a rămas in memoria câtorva generaţii de mari intelectuali români ca un fascinant profesor universitar, iar in conştiinţa generală – ca un asiduu cercetător al literaturii naţionale şi străine. Călinescu susţine ideea apariţiei unui roman modern , argumentând că lietratura trebuie să fie in legătură directă cu sufletul uman. Astfel, observăm la el o prezenţă inedită a spirtiului analitic al criticului literar asupra romanului Baltagul” de Sadoveanu. A observat şi el că Sadomeanu a scris acest roman sub formă de reluare parţială a subiectului din „Mioriţa”. Astfel, Călinescu face o paralelă intre ele observând câteva date comune ale subiectului: coborârea a trei ciobani cu turmele de la munte, tomana, in cadrul transhumanţei, mişcarea ciclică a turmelor de oi, intre câmpie şi munte; dorinţa a doi dintre ei de a-l ucide pe al treilea. Dar totodată el vede că sunt insă şi numeroase diferenţe: in „Mioriţa” avem un omor posbil, pe când in romanul sadovenian omorul s-a petrecut; in primul caz ciobanul dispărut este tânăr, necăsătorit, pe când in al doilea, om matur şi cu copii deja mari.

George Călinescu desoperă la analfabeta Vitoria nişte calităţi caractgerisitice mai mult petnru bărbaţi: „Acum Vitoria este bărbătoasă, chiar muşcătoare”; „… in care analfabeta Vitoria se dovedeşte o iscusită detectivă. Şi , ca orice detectiv, ea est şi psiholoagă”. Astfel, el o consideră chiar „un Hamlet feminin, care bănuieşte cu metodă, cercetează cu disimulaţie, pune la cale reprezentanţiuni trădătoare şi, când dovada s-a făcut, dă drum răzbunării”. In plus, insă, faţă de printul danez  din piesa lui Shakespeare, Călinescu observă la Vitoria Lipan calculul rece şi atenţia la detalii, urmărirea consecventă a scopului, ştiinţa sacrificării confortului până la atingerea acelui scop, trăsăsturi specifice pentru detectivul romanelor poliţiste. Totodată sunt trăsături ce dau o notă de masculinitate agresivă personajului, dar a observat că autorul a şitut să diminueze acest efect prin sublinierea farmecului discret senzual pe care il răspândeşte eroina, resimţit de bărbaţii din jurul ei. De asemenea, G. Călinescu a remercat la Vitoria Lipan că deoarece trăieşte intr-un mediu arhai, ea beneficiază de trăsăturile psihice ale oamenilor de acest gen: are o inteligenţă preponderent practică, nu are sentimente complexe; ci sentimente fundamentale, bazate pe instinct. Pentru ea o importanţă deosebită o are protejarea copiilor, sentimetul religios, respectul pentru adevăr şi dreptate, simţul datoriei faţă de semeni şi nu in ultimul rând, păstrarea tradiţiilor.

George Călinescu este criticul cu un spirit analitic bine dezvoltat, in care imbină observaţia cu analiza. Este obiectiv din toate punctele de vedere. Astfel, Călinescu rămâne cel mai mare critic literar român.

Categorii:Esee
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: