Prima pagină > Caracterizari personaje literare > Demonstraţi că Aurica din „Enigma Otiliei” de G. Călinescu reprezintă psihologia fetei bătrine, luind ca repere: eternele ei stratageme fără urmare de captare a bărbatului; ieşirea in lume „la vedere”; comentariile comparative şi nefavorabile la adresa fiecărei tinere care se mărită.

Demonstraţi că Aurica din „Enigma Otiliei” de G. Călinescu reprezintă psihologia fetei bătrine, luind ca repere: eternele ei stratageme fără urmare de captare a bărbatului; ieşirea in lume „la vedere”; comentariile comparative şi nefavorabile la adresa fiecărei tinere care se mărită.

„Enigma Otiliei” constituie o materializare a teoriei balzaciene despre menirea neamului de a oferi o frescă obiectivă a societăţii in care trăieşte autorul, dar şi o ilustrare a concepţiei sale despre curentele literare – clasicism, romantism, realism. Prin „Enigma Otiliei” George Călinescu aduce o viziune originală, modernă.

Aurica Tulea este unul din personajele secundare realist. După perspectiva sociologică este un personaj individual, iar după valoarea morală – unul negativ. Aurica este fata bătrină, obsedată de ideea căsătoriei. Este descrisă in antiteză cu femeinitatea şi delicateţea Otiliei. Vede in orice bărbat un posibil pretendent.

Cda şi Otilia, se prezintă cititorului prin intermediul lui Felix: „Felix privi sfios la aceea pe care o chemă Aurica. Era o fată cam de 30 de ani, cu ochii proeminenţi ca şi ai Aglaei, cu faţa prelungă sfârşind printr-o bărbie ca un ac, cu timple mari incercuite de două şiruri de cozi împletite. /…/ La apropierea lui Felix ridică ochiii fixînd cu avidă curiozitate pe tinăr şi întinzîndu-i o mînă arcuită”.

Aurica este obsedată de problema dragostei, ca fiind singurul mijloc de a se realiza. Ea n-are o profesie, un rol social, vegetează şi exprimă soarta tragică a fetei bătrine intr-o situaţie precară. „Dacă n-ai noroc, degeaba. Poţi să fii frumoasă, poţi să ai zestre, poţi să ieşi in lume şi bărbaţii nu se uită la tine. Pentru asta trebuie să te naşti. Mai spre şi eu cîtăva vreme şi pe urmă, adio”. Ea reprezintă ratarea sub aspectul erotic.

Aurica apare intr-o antiteză mare cu Otilia. Ea o urăşte cu mai tare pe Otilia decât pe mama ei. In text ea se consideră suprioară faţă de Otilia, condamntaă parcă la toate eşecurile din lume pentru că e „fată fără părinţi”. Ura îi intunecă judecata in asemenea grad, incit se lansează in aprecieri defăimătoare, debitează invective, devenind nesuferită şi arţăgoasă.

Din arsenalu armelor de ata indreptate asupra bărbaţilor, fac parte şi ţinuta, prin care Aurica speră să convingă pe oricine de calităţile ei nenumărate. Aurica arată faţă de Felix din ce in ce mai multă familiaritate. In fiecare zi după orele cinci, Aurica se imbracă pretenţios in bluze albe şi foi negre, minuţios plisate şi se pudra pe faţă in chip bătător la ochi, cărminîndu-şi prea tare pomeţii slabi ai obrajilor, ceea ce in acea epocă se socotea incă scandalos”. Mergea pe Calea Victoriei străbătînd acelaşi intinerar cu speranţa de a avea o aventură, care insă întţrziase să se intimple.

Personajul trăieşte pe cea mai de jos treaptă a umanului fiind foarte aproape de câmpul instincualităţii şi îngăduie lumii doar latura erotică: „Aurica avea despre bărbaţi o concepţie mistică, in care şi impertinenţele deveneau calităţi. Simpla prezenţă a unui bărbat, mai cu seamă tînăr şi necăsătorit, o emoţiona”. Unica preocupare era căsătoria şi „vorbea desrpe căsătorie cu un interes tehnic, ca şi când ar fi fost unicul scop serios in viaţă. O căsătorie, oricât de banală, i se părea pentru o fată un noroc”.

Ura Auricăi faţă de Otilia creştea mereu pe măsură ce descoeprea că Otilia este apreciată de toţi cei ce o cunosc: „Ce-i fi văzînd Pascalopolla Otilia?”. Răutatea Auricăi nu are margini şi ne putem convinge de aceasta prin faptul că după câteva incercări nereuşite de cucerire a lui Felix, incearcă cu disprerare o ultimă soluţie, dorind să-l constrângă pe el să o ia de nevastă. Ea cere ajutor in numele onoarei pătate: „s-a plâns lui moş Costache că el, Felix, n-a fost cavaler cu ea, că i-a dat braţul in văzul tuturor pe stradă şi a intrat de atâtea ori in odaia ei, inducând-o in eroare că ar avea intenţii serioase”.

Prin toate aceste exemple vedem că Aurica era o persoană fără scrupule, păsîndu-i doar de propria imagine.

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: